Odd Frank Vaage ved SSB har sluppet rapporten «Norsk mediebaromenter 2010». Her er noen utdrag som kan pirre din nysgjerrighet til å lese rapporten etterfulgt av en tankeom hvordan museene bør satse på medier i forskjellige situasjoner.
Økende bruk av Internett – synkende bruk av papirmedier og bøker.
De med høyere utdanning ser minst på TV, leser minst ukeblader, går mest på kino, leser mest bøker og aviser og har høyest bruk hjemme-PC og av Internett.
Godt voksne er blant de som leser flest aviser ser på hardiskopptak av video og lytter mest til radio.
De eldre er blant de som leser mest i ukeblader og ser mest på TV.
Flest unge lytter til plater, kassetter, CD-er, MP3 eller lydfiler. De ser også mest på videobånd, DVD, harddiskopptak og PC-filer – med vekt på det siste. Unge og yngre voksne er de største brukerne av Internett og e-post og spiller mest PC-spill. De unge går mest på kino, men antall besøk synker.
Kvinner og jenter går mest på kino og leser mest ukeblader. De leser også mest bøker. De unge jentene er mest inne på nettsamfunn i løpet av en uke.
Gutter og Menn leser mest tegneserier og tidskrifter og lytter mer til plater, kassetter, CD-er, MP3 eller lydfiler. Av de unge gutta så er flest aktive på TV- og PC-spill hver dag.
Museumsløsning?
Museene skal være samfunnsaktører og bør sliksett kjenne sitt publikum. Bør da nærme oss personer der hvor de er? Og ellerkanskje også gi folk opplæring til å være på flere arenaer?
Tankevekkande undersøking men eigentleg ikkje veldig overraskande sett frå museumssida. Musea bør i alle fall auka brukarmedverknaden slik at vi når dei ulike gruppene.
Det er jeg enig, men bør vi drive opplæring av grupper som tradisjonelt ikke er på nye medier feks? Er det et en del av samfunnsoppdraget som museene har? Og er det et felles oppdrag som _alle_ museene har eller kun vilvitesentre og tekniske museer som norsk telemuseum?